Het (privé) verkeer op de N177 beschikt, voor beide richtingen, veelal over 2 rijstroken. Er is uitwisseling mogelijk met de A12 via parallelle op- en afritten. Voor het openbaar vervoer is aan de westelijke zijde van de A12 over de hele lengte van het studiegebied een busbaan voorzien. Aan de oostelijke zijde is er enkel in het noordelijke gedeelte een busbaan ingericht. Op de locaties zonder busbaan zijn waar mogelijk parkeerstroken voorzien.
Op de A12 geldt een snelheidsregime van 90km/u. Op de N177 mag maximaal 50 km/u gereden worden. Er zijn fiets- en voetpaden voorzien langs de N177.
De kruising van de N177 met Moerelei wordt lichtengeregeld afgewikkeld. Er worden U-Turn bewegingen mogelijk gemaakt onder de viaduct op de N177. Van de oostelijke naar de westelijke zijde is dit mogelijk via een bypass. Ter hoogte van het kruispunt zijn aan beide zijden van de N177 busbanen voorzien.
Er lopen 3 buslijnen welke relevant zijn voor de ontsluiting van het plangebied:
-
500 Antwerpen - Boom - Rumst - Mechelen: Zorgt voor een busverbinding tussen Mechelen en Antwerpen. Deze lijn loopt van Boom tot Antwerpen hoofdzakelijk langs de N177, parallel met de A12. Ter hoogte van het projectgebied wijkt hij van deze weg af om ten westen van de N177 onder andere het industrieterrein Terbekehof te ontsluiten. De buslijn heeft een frequentie van 15 tot 30 minuten
-
140 Hoboken polderstad - Wilrijk - UZA - Mortsel - Wijnegem: Deze lijn ontsluit het projectgebied langs de Moerelei met een frequentie van 30 minuten.
-
21 Neerland - Middelheim - Rooseveltplaats: Lijn 21 loopt langs de westzijde van het projectgebied en sluit ter hoogte van het kruispunt van de N177 met de Moerelei aan op de N177 (richting Antwerpen). Deze lijn heeft een frequentie van 10 tot 30 minuten.
Langs de N177 zijn enkelrichtingsfietspaden voorzien. Bij het kruisen van een toe- of uitrit zit de fietser altijd in voorrang. De fietsoversteken worden benadrukt door middel van rode slemlaag op de rijbaan. De fietspaden verkeren niet altijd in goede staat. In de Oudebaan ligt aan weerszijde een fietspad. Dit fietspad is momenteel in slechte staat. Momenteel wordt de Oudebaan inclusief de fietspaden heraangelegd. In die heraanleg zal ook het kruispunt met de Moerelei worden opgenomen. Dit kruispunt zal dan verhoogd worden aangelegd. In de Moerelei ligt een dubbelrichtingsfietspad.
Toegespitst op het plangebied, is te merken dat er veel afzonderlijke in- en uitritten van parkings zijn. alle detailhandelsclusters voorzien een uitrit langs de Oudebaan. De vele in- en uitritten zijn telkens een conflictpunt met de fietsers langs de Boomsesteenweg. De busstrook op de Boomsesteenweg wordt als afslagstrook naar de detailhandel gebruikt.
Figuur 16: huidige weginfrastructuur
![i_RUP_11002_214_80001_00001_200152.jpg [image]](i_RUP_11002_214_80001_00001_200152.jpg)
![i_RUP_11002_214_80001_00001_200153.png [image]](i_RUP_11002_214_80001_00001_200153.png)
Figuur 17: Openbaar Vervoer
![i_RUP_11002_214_80001_00001_200154.jpg [image]](i_RUP_11002_214_80001_00001_200154.jpg)
![i_RUP_11002_214_80001_00001_200155.png [image]](i_RUP_11002_214_80001_00001_200155.png)
Figuur 18: Fietsinfrastructuur
![i_RUP_11002_214_80001_00001_200156.jpg [image]](i_RUP_11002_214_80001_00001_200156.jpg)
![i_RUP_11002_214_80001_00001_200157.png [image]](i_RUP_11002_214_80001_00001_200157.png)
|