6.2 Beschrijving van de bestaande toestand | |
6.2.1 Functies
Vanuit het gewestplan was dit deel van de Boomsesteenweg aangeduid als zone voor industrie en KMO. Met firma’s zoals Atlas-Copco en Henschel had de Boomsesteenweg een sterke industriële functie. Inmiddels is die functie in deze omgeving beperkt tot Atlas-Copco. Quasi al de overige percelen hebben een commerciële functie. Het bedrijventerrein Terbekehof is hierop een uitzondering.
In het plangebied zijn al heel wat detailhandelszaken gericht op de Boomsesteenweg. Deze zaken zijn onder te verdelen in een aantal clusters:
Daarnaast is er op de site van Henschel een Aldi die ontsluit via de Moerelei.
Op dezelfde site vinden we nog enkele kleinere units met bedrijven zoals Schaerer en Rombouts. Achter de cluster van Intervest vinden we nog enkel KMO’s terug. De site van Henschel zelf is momenteel verlaten en wacht op een nieuwe invulling.
Binnen het plangebied zijn twee clusters met woningen terug te vinden. De ene cluster is gelegen aan de Boomsesteenweg en bestaat enerzijds uit een aantal rijwoningen en een residentie. Anderzijds hebben enkele kleinere bedrijven hier een pand verbouwd. De andere cluster is gelegen in de Oudebaan. Aan weerszijde van de straat liggen woningen.
6.2.2 Volumes
Het grootste deel van het studiegebied is bebouwd met industriebouw uit één laag. Dit betekent dat de meeste gebouwen zich beperken tot ongeveer een 8 à 10 m. De meeste gebouwen hebben een plat dak, een aantal een sheddak. Daarnaast zijn er nog enkele gewone rijwoningen en een enkele residentie uit ten hoogste drie bouwlagen.
In het plangebied kunnen we de rijwoningen in de Oudebaan onderscheiden. Deze woningen bestaan uit twee bouwlagen en een puntdak, op twee woningen na. Deze woningen zijn opgebouwd uit twee bouwlagen en een plat dak. Deze woningen zijn opgebouwd uit een gelijkvloers van 15m diep en een eerste verdieping van 8m diep.
De rijwoningen aan de Boomsesteenweg zijn opgebouwd uit twee bouwlagen met een plat dak. Een enkel woning heeft een puntdak. De residentie op de hoek van de Moerelei en de Boomsesteenweg is opgebouwd uit drie bouwlagen. Deze residentie is 17m diep. De andere woningen zijn maximaal 12m diep.
De site Henschel bestaat uit een amalgaan van loodsen en hangars. Aan de Oudebaan staan nog een aantal kantoren. Tegen de Moerelei is een deel van deze loodsen als Aldi ingericht. De loodsen hebben een plat dak of een sheddak, de kantoren een plat dak. Aan de rand van het perceel is een rij afdaken opgericht om materiaal te stokkeren.
Tussen de site van Henschel en Carpetright staat een huis alleen. Dit huis staat tegen de rooilijn en bestaat uit een gelijkvloers met daarboven een verdiep onder een mansardedak. De eerste verdieping is 6m diep, het gelijkvloers 8m.
De hele cluster achter Tony Mertens is opgebouwd uit units van industriebouw van een 8m hoog. Deze units zijn evenwijdig met de Boomsesteenweg ingepland waardoor de gebouwen onder een hoek van 30 graden staan ten opzichte van de Oudebaan. De baanwinkels langs de Boomsesteenweg zijn uit gelijkaardige volumes opgetrokken.
Ook Woodtex is een loods uit drie delen. Tegen dit volume aan is het gebouw van Vanden Borre gebouwd. Dit gebouw bestaat uit twee bouwlagen met een ruim gelijkvloers. Het gebouw heeft een plat dak. Deze gebouwen zijn 60m diep en in het totaal 100m lang. De gebouwen zijn eerder parallel met de Oudebaan waardoor het gebouw in een scherpe hoek ten opzichte van de Boomsesteenweg staat en de punt van het gebouw met Vanden Borre tegen de rand van het openbaar domein is ingepland.
Het gebouw van Gamma staat evenwijdig met de Oudebaan en is ook gelegen tegen de Oudebaan. Het gebouw zelf is 30m diep en een 50m breed. Op het einde van het gebouw is een aanhangsel dat haaks op de Boomsesteenweg is gebouwd. Dit aanbouwsel is 14 tot 40m breed en 12m diep.
Op de hoek van de Oudebaan en de Boomsesteenweg is een tankstation waarvan het gebouw zelf beperkt is tot een volume van 20 op 13m. de bijhorende luifel is echter ook nog 24 op 13m. In het gebouw is een carwash en een winkeltje gevestigd.
Figuur 15: huidige volumes
6.2.2 Volumes
Het grootste deel van het studiegebied is bebouwd met industriebouw uit één laag. Dit betekent dat de meeste gebouwen zich beperken tot ongeveer een 8 à 10 m. De meeste gebouwen hebben een plat dak, een aantal een sheddak. Daarnaast zijn er nog enkele gewone rijwoningen en een enkele residentie uit ten hoogste drie bouwlagen.
In het plangebied kunnen we de rijwoningen in de Oudebaan onderscheiden. Deze woningen bestaan uit twee bouwlagen en een puntdak, op twee woningen na. Deze woningen zijn opgebouwd uit twee bouwlagen en een plat dak. Deze woningen zijn opgebouwd uit een gelijkvloers van 15m diep en een eerste verdieping van 8m diep.
De rijwoningen aan de Boomsesteenweg zijn opgebouwd uit twee bouwlagen met een plat dak. Een enkel woning heeft een puntdak. De residentie op de hoek van de Moerelei en de Boomsesteenweg is opgebouwd uit drie bouwlagen. Deze residentie is 17m diep. De andere woningen zijn maximaal 12m diep.
De site Henschel bestaat uit een amalgaan van loodsen en hangars. Aan de Oudebaan staan nog een aantal kantoren. Tegen de Moerelei is een deel van deze loodsen als Aldi ingericht. De loodsen hebben een plat dak of een sheddak, de kantoren een plat dak. Aan de rand van het perceel is een rij afdaken opgericht om materiaal te stokkeren.
Tussen de site van Henschel en Carpetright staat een huis alleen. Dit huis staat tegen de rooilijn en bestaat uit een gelijkvloers met daarboven een verdiep onder een mansardedak. De eerste verdieping is 6m diep, het gelijkvloers 8m.
De hele cluster achter Tony Mertens is opgebouwd uit units van industriebouw van een 8m hoog. Deze units zijn evenwijdig met de Boomsesteenweg ingepland waardoor de gebouwen onder een hoek van 30 graden staan ten opzichte van de Oudebaan. De baanwinkels langs de Boomsesteenweg zijn uit gelijkaardige volumes opgetrokken.
Ook Woodtex is een loods uit drie delen. Tegen dit volume aan is het gebouw van Vanden Borre gebouwd. Dit gebouw bestaat uit twee bouwlagen met een ruim gelijkvloers. Het gebouw heeft een plat dak. Deze gebouwen zijn 60m diep en in het totaal 100m lang. De gebouwen zijn eerder parallel met de Oudebaan waardoor het gebouw in een scherpe hoek ten opzichte van de Boomsesteenweg staat en de punt van het gebouw met Vanden Borre tegen de rand van het openbaar domein is ingepland.
Het gebouw van Gamma staat evenwijdig met de Oudebaan en is ook gelegen tegen de Oudebaan. Het gebouw zelf is 30m diep en een 50m breed. Op het einde van het gebouw is een aanhangsel dat haaks op de Boomsesteenweg is gebouwd. Dit aanbouwsel is 14 tot 40m breed en 12m diep.
Op de hoek van de Oudebaan en de Boomsesteenweg is een tankstation waarvan het gebouw zelf beperkt is tot een volume van 20 op 13m. de bijhorende luifel is echter ook nog 24 op 13m. In het gebouw is een carwash en een winkeltje gevestigd.
Figuur 15: huidige volumes
6.2.3 Mobiliteit
Het (privé) verkeer op de N177 beschikt, voor beide richtingen, veelal over 2 rijstroken. Er is uitwisseling mogelijk met de A12 via parallelle op- en afritten. Voor het openbaar vervoer is aan de westelijke zijde van de A12 over de hele lengte van het studiegebied een busbaan voorzien. Aan de oostelijke zijde is er enkel in het noordelijke gedeelte een busbaan ingericht. Op de locaties zonder busbaan zijn waar mogelijk parkeerstroken voorzien.
Op de A12 geldt een snelheidsregime van 90km/u. Op de N177 mag maximaal 50 km/u gereden worden. Er zijn fiets- en voetpaden voorzien langs de N177.
De kruising van de N177 met Moerelei wordt lichtengeregeld afgewikkeld. Er worden U-Turn bewegingen mogelijk gemaakt onder de viaduct op de N177. Van de oostelijke naar de westelijke zijde is dit mogelijk via een bypass. Ter hoogte van het kruispunt zijn aan beide zijden van de N177 busbanen voorzien.
Er lopen 3 buslijnen welke relevant zijn voor de ontsluiting van het plangebied:
Langs de N177 zijn enkelrichtingsfietspaden voorzien. Bij het kruisen van een toe- of uitrit zit de fietser altijd in voorrang. De fietsoversteken worden benadrukt door middel van rode slemlaag op de rijbaan. De fietspaden verkeren niet altijd in goede staat. In de Oudebaan ligt aan weerszijde een fietspad. Dit fietspad is momenteel in slechte staat. Momenteel wordt de Oudebaan inclusief de fietspaden heraangelegd. In die heraanleg zal ook het kruispunt met de Moerelei worden opgenomen. Dit kruispunt zal dan verhoogd worden aangelegd. In de Moerelei ligt een dubbelrichtingsfietspad.
Toegespitst op het plangebied, is te merken dat er veel afzonderlijke in- en uitritten van parkings zijn. alle detailhandelsclusters voorzien een uitrit langs de Oudebaan. De vele in- en uitritten zijn telkens een conflictpunt met de fietsers langs de Boomsesteenweg. De busstrook op de Boomsesteenweg wordt als afslagstrook naar de detailhandel gebruikt.
Figuur 17: Openbaar Vervoer
Figuur 18: Fietsinfrastructuur
6.2.4 Water en groen
Het industriegebied Terbekehof kent een hoge verhardingsgraad (volgens een studie van omgeving in opdracht van Handel en Industrie Wilrijk spreken we over een verhardingsgraad van 79 procent voetnoot 6). Dit heeft grote gevolgen voor de afvoer van hemelwater. Groen is in het plangebied enkel aanwezig in de voortuinstroken van de winkels en bedrijven, tussen de percelen van de bedrijven en in de tuinen van de woningen. Het aanwezige groen bestaat veelal uit gazon. Soms wordt dit vervangen door een aanplant van lage struiken. In heel het plangebied zijn slechts een twintigtal bomen.
|