RUP SCANFIL - BEELDKWALITEITSPLAN OPENBARE RUIMTE

 

 [image]

 

INLEIDING

Voorliggend document beeldkwaliteit openbare ruimte masterplan Scanfil te Hoboken is gemaakt in opdracht van Cores Development.

In 2009 maakten Crepain Binst Architecture en Stramien een stedenbouwkundig masterplan op voor herontwikkeling van de site tot een nieuw hedendaags woongebied. In overleg met stad Antwerpen is een evenwichtig programma opgezet voor een duurzame wijk, met aandacht voor bestaande en nieuwe groenstructuren, een goede verkeersontsluiting en voldoende differentiatie in woningtypologieën.

De strategische ligging van de Scanfil site in het grootstedelijk gebied Antwerpen, in combinatie met een zeer goede ontsluiting biedt deze site in de directe omgeving van de kern van Hoboken heel wat perspectieven als woonlocatie.

Na een overzicht van het masterplan uit 2009 en geldende basisconcepten volgt de verfijning ervan en de opbouw van het beeldkwaliteitsplan openbare ruimte, opgemaakt door Stramien. Een tweede document, opgemaakt door Crepain Binst Architecture bevat het beeldkwaliteitsplan architectuur.

Beide documenten zijn in sterk onderling overleg opgemaakt en vormen samen één geheel.

 

[image] masterplan 2009

 

1 ONTWIKKELING SCANFIL-SITE

 

 [image]

 

1.1 Masterplan

Masterplan Scanfil: basisakkoord stad Antwerpen en projectontwikkelaars, 2009

1.2 Opzet / Vervolg

  • Verdere uitwerking masterplan: aanzet inrichting buitenruimte, sfeer en beeldkwaliteit

  • Afstemming architectuurontwerpen op de publieke en private buitenruimte en vice versa

  • Concretisering indeling buitenruimte: overgangen publiek / semi-publiek / privaat

1.3 Concepten stedelijk niveau

 

OPENBARE RUIMTE

  • Buurtpark Scanfil: schakel in groenstructuur op niveau van het district Hoboken

  • Fietsroute tussen Hoboken-centrum en Scheldeboorden, met fietstunnel onder het spoor

  • Dwarsrelaties betrekken de aanpalende woonwijken maximaal op het nieuwe buurtpark

 

BOUWVELDEN

Versterken van de reeds bestaande ruimtelijke structuur:

    1. Afwerken achterzijden dmv. gesloten bouwblokken

    2. Relaties leggen tussen park en omliggende wijken door een structuur van open woonlinten

    3. Accentueren van het park door een omranding van vrijstaande hoge torens.

 

 [image]

ruimtelijke structuur masterplan 2009

 

 

 [image]

gewenste ruimtelijke structuur (masterplan 2009)

 

 

1.4 Concepten projectniveau

 

OPENBARE RUIMTE

• Gradiënt park en stad: hoge bebouwing met beperkte footprint westzijde, lagere bebouwing met hoge dichtheid oostzijde

• Belijning: dwarslijnen doorheen de wijk met perspectief op het park. Fietsroute noord-zuid als ruggengraat

• Assen: keuze voor dominant netwerk van fietsroutes en zacht verkeer in zowel het park als de wijk en een beperkte toegankelijkheid voor autoverkeer. Doorgaand verkeer wordt geweerd.

• Reliëf: groot hoogteverschil (8m), afhellend van zuid naar noord

• Waterhuishouding: bufferbekkens te integreren in overgangszone noord-zuid, rekening houdend met belangrijk reliëfverschil

ALGEMENE ASPECTEN

• Stedelijk wonen met een hoge dichtheid: V/T=1

• De parkeernorm van 1,3 pp per woning doseren over de wijk en zo mogelijk uit het straatbeeld halen door ondergrondse parkings.

 

 

 

 [image]

gradiënt van park en stad

 

 

 [image]

belijning

 

 

 

 

[image] assen

 

 [image]

reliëf

 

 [image]

waterhuishouding

 

2 VERFIJNING MASTERPLAN

 

Op basis van opmerkingen van de stadsbouwmeester en een nadere analyse van het projectgebied is het masterplan verder verfijnd alvorens over te gaan naar de beeldkwaliteitsfase. De volgende wijzigingen zijn hierbij verwerkt:

• Herschikking van de bouwblokken ifv. Afwerking Louisalei met behoud aantallen

• Integratie parkeerinritten in kopgebouwen.

• Aanpassing naar behoud waardevolle bomen.

• Minimalisering voortuinprincipe ter versterking van het straatbeeld

• Afstemming perceelsstructuur op ondergrondse parkings en vergroting in diversiteit

• Introductie doorsteken in centrale bouwblokken voor een degelijke interne organisatie.

• Integratie sporthal, verschuiving parking en verwijdering tennisvelden ter versterking van de parkmogelijkheden.

 

 [image]

masterplan 2011(rood) geprojecteerd op het masterplan 2009(zwart)

 

3 VISIE OP ORGANISATIE

 

3.1 Algemeen

 

3.1.1 Verkeersstructuur

 

    • Verkeerslus met langsparkeren rond het bouwblok, zorgt voor een betere ontsluiting van de Fodderiestraat in twee richtingen

    • Verdeelstraat voor nieuwe woonblokken met bezoekersparkeren en toegangen naar ondergrondse parkeergarages

    • Woonerven met mogelijkheid om met de auto tot voor de deur te rijden, met ruimte voor keren en stationeren

    • Verkeer via Hertoglei, over het spoor, deel Fodderie-straat langs spoorwegberm met lokaal statuut (toegang OCMW-complex, beperkt parkeren)

 [image]

 

3.1.2 Fietsvoorzieningen

 

    • Hoofdroute noord-zuid door het park met tunnel onder de spoorwegberm, route parallel aan het spoor en secundaire dwarsroutes vanuit de wijk doorheen het park

    • Voldoende openbare fietsenstallingen verspreid over het hele project.

    • Private overdekte ruimte in bergingen eengezinswoningen.

    • Collectieve bergingen bewoners appartementen ( fietsnorm van Stad Antwerpen: aantal slaapkamers +1).

    • Collectieve stalplaatsen in de tuinen

    • Openbare stalplaatsen in de straten en erven

 [image]

http://www.milieurapport.be/Upload/main/miradata/ MIRA-T/01_sectoren/01_06/AG_transport.pdf

3.1.3 Dienstverkeer

 

    • Collectieve inzameling van afval, zeker voor de woonerven en het OCMW-project. Sorteerstraatjes op regelmatige afstand in te planten (overleg stad Antwerpen)

    • Toegankelijkheid brandweerwagens te garanderen, met breekpaaltjes op het einde van de woonerven (routes doorheen het buurtpark mogelijk)

 

 [image] [image]

 

 

3.1.4 Duurzaam waterbeheer

 

    • Grijswateropvang van platte daken voor eigen gebruik van de woningen, overstort in ondergrondse infiltratiebekkens

    • Erfafwatering door greppel naar wadi´s in het park.

    • Preventie ondergrondse afvloeiing door toepassen ondergrondse infiltratiebekkens

 

 [image] [image]

principesnede wateropvang in woonlinten

 

 

3.2 Per deelzone

 

 [image]

 

[image] geintegreerde buitenruimten kinderkibbe

 

[image] Een aantrekkelijke speeltuin

 

[image] een park om te gebruiken

 

[image] uitzichtplekken om te zitten

 

[image] Speelpockets

 

[image] extensief park

 

 

3.2.1 Park op buurtniveau

 

    • Open, informeel, speelaanleidingen, extensief, aparte buitenruimte kinderkribbe

    • Programma: pick-nick, trapveld, hangplek, petanque, ping pong, honden, … (cfr inspraakronde en visie stad Antwerpen)

3.2.2 Inpassing Kinderkribbe

 

    • Doorsteek door gebouw schept relatie tussen voor- en achterzijde

    • transparante gevels leggen een optische relatie tussen beide zijden

    • Verdieping van de speelterreinen voorkomt het gebruik van hekwerk en een rommelig beeld. Daarnaast loopt het park optisch door in de bebouwing.

 

3.2.3 Publiek domein woonstraten

 

NOORDSTRAAT

Voorkeur: Symmetrische laan

    • Tweezijdig langsparkeren

Alternatief: A-symmetrische laan

    • Parkeren in carports kan de noordzijde hypothekeren

 

OOSTLAAN

    • Haaksparkeren/carports

    • Keerlus aan het eind

    • Kruispunten/keerpleinen bij inrit erven

    • Inritten ondergrondse parkeergarages

 

 [image] [image]

inzamelprincipe volgens stad Antwerpen

 

3.2.4 Publiek domein woonerven

 

3.2.5 Semi-private binnengebieden

 

    • Toegankelijkheid vanuit centrale ingang parkeergarage, toegang woningen/appartementen

    • Park overlopend in binnengebied, overgangen publiek-privaat door middel van sierhekwerk

    • Programma: fietsparkings, ´tuinkamers´, bbq, spelelementen, zitbanken

    • Verfijning op basis van lopende inspraakronde stad Antwerpen

 

 

 [image]

 

 [image]

 

 [image]

 

 [image]

 

 [image]

 

 [image]

 

 [image]

 

 [image]

 

4 SFEER

 

4.1 Analyse Hobokens karakter

    • Karakter omgeving: industrie- en parksfeer, wijkkarakter

    • Keuze materialen: bestrating, groen, meubilair, verlichting

 

 

PARKSFEER

WIJKSFEER

INDUSTRIELE SFEER

BEPLANTING

 

 [image]

    • grote bomen

    • solitaire bomen

    • gemaaid gras

 

 [image]

    • haagafscheiding

    • gevelgebonden beplanting

    • lineaire boomstructuur

 

 [image]

    • platanen

    • berm/extensieve grassen

BESTRATING

 

 [image]

    • dolomietpaden

    • rood geasfalteerd fietspad

    • kasseipaden

    • rode betontegel

 

 [image]

    • kassei als autoremmende maatregel

    • asfaltweg

    • betontegels

    • betonstraatstenen

 

 [image]

    • kasseivlakken

    • betonvlakken

    • dolomiet

    • stelconplaat

MEUBILAIR

 

 [image]

    • staalhekwerken

    • stalen anti-parkeerpaaltjes

    • houten elementen

 

 [image]

    • staalhekwerken

    • stalen anti-parkeerpaaltjes

    • houten elementen

 

 

 

 

4.2 Bepaling sfeerelementen

 

 

PARK

WIJK

BEPLANTI NG

 

 [image]

 

 [image]

BESTRATING

 

 [image]

 

 [image]

MEUBILAIR

 

 [image]

 

 [image]

 

 

4.3 Afbakening sfeer en ruimte

 

SFEERCONCEPT

De site mengt sferen van de naastgelegen industrie/ spoorweg en wijk met elkaar. Het park loopt aan de westzijde door tot aan de spoorlijn, aan de oostzijde infiltreert het park in de woonwijk en vice versa.

 [image]

PARK

De site mengt sferen van de naastgelegen industrie/ spoorweg en wijk met elkaar. Het park loopt aan de westzijde door tot aan de spoorlijn, aan de oostzijde infiltreert het park in de woonwijk en vice versa.

 [image]

GROENE ERVEN

Is een gradiënt van robuust spoorberm/-bos naar zeer gecultiveerd park aan het woongebied. Dit deel bevat een herinterpretatie van industriële elementen.

 [image]

SEMI-PUBLIEKE BINNENTUINEN

Zijn een vertuinde voortzetting van het park binnen de bouwblokken en verbinden zo letterlijk park en woonlint. Daarnaast maken zij het park voelbaar aan de Oostlaan. Bevat vrijwel dezelfde, eventueel vertuinde, elementen als het park.

 [image]

OOSTLAAN

Is de rand van de stedelijke sfeer en vervult een belangrijke ontsluitingsfunctie. De straat krijgt door de open relaties met de groene erven en de binnentuinen een asymmetrisch profiel.

 [image]

 

NOORDSTRAAT

Vormt de hoofdontsluiting van de wijk en takt aan op de omgeving. Deze relatie en functie zijn bepalend voor het karakter. Zo is het profiel qua sfeer een verwijzing naar de nabijgelegen woonstraatprofielen met puur stedelijke elementen.

 [image]

 

 

4.4 Materialenwaaier per ruimte

 

 [image]

5 BEELDKWALITEIT

 

5.1 Per deelzone

 

5.1.1 Park op buurtniveau

  1. Een ruim park
    Een open golvend park, doorlopend tot in de wijk én tot tegen de spoorwegberm, creëert een maximale en speelse groene ruimte met het noord-zuid fietspad als stevige ruggengraat

  2. Een open park
    Een centrale open ‘green’, met solitaire bomen en boomgroepen, krijgt lineaire uitlopers die infiltreren in de wijk en een groene rand als afbakening langs de Hertoglei en de spoorlijn

  3. Een attractieve ruggengraat
    Langsheen het fietspad volgt de waterbuffering het reliëf. In combinatie met bloementuinen en speelplekken ontstaan intensieve attractieve plekken als overgang naar de binnentuinen

  4. Diverse circuits
    Een netwerk van fiets- en wandelpaden doorheen het park, legt aan alle kanten linken met de omgeving en biedt variatie voor fietsers en wandelaars in het park zelf

  5. Extensief beheer
    Partijen met grassen en veldbloemen verlevendigen de wandeling doorheen het park en definiëren de open plekken. Integreren van bestaande taluds minimaliseert het grondverzet

  6. Geïntegreerde plekken
    Verspreide en afwisselende speelplekken werken uitnodigend (geen harde infrastructuur), groene parkings worden geïntegreerd in de randen langs de Hertoglei en de Fodderiestraat

 

 [image]

DETAILUITWERKING SPORTHAL

• Door middel van een parkeerboswordt het parkeren ingepast in het park.

• De hal wordt gecamoufleerd door solitairen aan de noordzijde(+ groene gevels aan de zuidzijde). De ingang krijgt een informeel voorplein binnen het park dat ruimte biedt voor een terras.

• Randpromenade met hoge grassen op de overgang van de Hertoglei en het park vangt het reliëfverschil helder op.

 

[image] Profiel C-C´: detail randpromenade ter hoogte van laad- en lospunt sporthal ( Eventueel met parkeren of groenstrook tussen de bomen)

 

[image] D-D´profiel Hertoglei langs het spoor - Vernieuwing op bestaand profiel met extra bomenrij en voetpad aan de parkzijde.

[image] een willekeurige boomstructuur en gebruik van hoge grassen maakt een informele parkeerplaats

 

[image] een promenade langs de parkrand, uitgevoerd in parkverharding maximaliseert het gebruik en de sfeer van het park

 

[image] klimop tegen stalen kabels zorgt op termijn voor een groene gevel van de sporthal

 

[image] een informeel voorplein met ruimte voor een terras en een doorgezette losse bomenstructuur

 

 [image]

de ontsluiting van zowel parkeerplaats als sporthal via het park zorgt voor een functionele relatie tussen sporthal en omgeving die vormgegeven moet worden.
DETAILUITWERKING PADEN

• Het centrale fietspad wordt door een gespannen boog en een ritmiek van elementen als bloemenvelden, wadi´s, lineaire boomstructuren en kruisingen met andere paden een spannende route.

• Het gebruik van parelgrind, los of als strooilaag op asfalt vormt de basis parkverharding.

• Kassei met grasvoeg begeleidt de fietscurve en dient als uitwijkruimte en verharding voor bijzonder verkeer zonder dominant te zijn in het parkbeeld.

• Het doortrekken van het asfalt met parelgrind als stroken in de betonverharding van de woonerven zorgt ervoor dat doorgaande fietspaden herkenbaar blijven en schept een rijkdom aan materialen.

 

 [image]

 

 [image]

principeprofiel fietspad/curve principeprofiel parkas principeprofiel dwaalpad

 

5.1.2 Woonerven

 

    • Rechte, smalle rijstrook gecombineerd met voetgangerszone, beperkte kruisingsmogelijkheden, keermogelijkheid op het einde

    • Verkeersruimte aan de zuidzijde, groene verblijfszones aan de noordzijde.

    • Toepassing van lineaire groenstroken, bomenrijen doorlopend in het park, grassen, …

    • Centrale publieke groenruimte (zitmogelijkheden, …)

 

[image] een ruimte die wordt gedomineerd door groen maakt het park voelbaar

 

[image] een mixzone van groene parksfeer en minimale verharde stadssfeer

 

[image] gebruik van park en stadselementen in een lineaire, verspringende structuur benadrukt de relatie met het park

 

[image] schetsinvulling van het programma met groen en verhardingselementen uit zowel het parkgebied als de wijkstraten

 

[image] verspringende groenelementen met een vrijliggende langzaam verkeersas vormen het hart van de erven

 

[image] lineaire structuren versterken de zichtlijnen, siergrassen en bomen creëren volume

 [image]

 

[image] programma´s geïntegreerd in het patroon

 

[image] bomen Cat 2

 

[image] principeprofiel woonerf

 

5.1.3 Semi-private binnengebieden

 

    • Vernauwing-verbreding: tuinkamers met onderlinge verbindingen, toegangen

    • Extra doorgangen naar de straat door poorten uitgevoerd in hekwerk(semi-privaat)

    • Tuinkamers met verschillend karakter: BBQ, picknick, bloemen, spel, fietsen

    • Fiets- en tuinbergingen, opvang reliëfverschillen in publieke ruimte

 

[image] Principeuitwerking hoogteverschil in binnentuin

 

ONTWERPPRINCIPES IN EEN VOORBEELDUITWERKING

 

[image] een gefragmenteerde ruimte ontstaan door aangrenzende tuinen en terrassen.

 

[image] parkinfiltratie door tapijt van extensief gras met solitaire en geclusteerde bomen

 

[image] een gordel van hagen maakt de ruimte één. sierhekwerk markeert overgangen naar publiek.

 

[image] het pad slingert door de ruimte als een dwaalpad waarbij bestemming niet centraal staat

 

[image] door plaatselijke verbredingen en uitstulpingen ontstaan plekken en tuinontsluitingen

 

[image] het grastapijt vormt een uitvergrote voortzetting van het golvende grastapijt uit het park. waardoor de plekken privacy krijgen en zitplekken worden

 

[image] voorbeelduitwerking
3 TUINEN MET 1 SFEER: DE PARKTUIN

Versterkte/meer gecultiveerde werking van het park: glooiende grasheuvels, dolomietpaden, siergrassen bieden ruimte voor intieme plekjes(tuinkamers)

3 TUINEN, 3 CONCEPTEN, 3 BELEVINGEN

De drie tuinen hebben elk een eigen lengte, plaatsing van doorsteken en schakeling van langsgeplaatste volumes. Die eigenheid wordt vertaald in een eigen vormconcept per tuin. Door het telkens anders toepassen van dezelfde sfeerelementen gaat de beleving per tuin verschillen. Deze variatie geeft daarnaast aan bewoners het gevoel een unieke tuin te bezitten.

 

 [image]

 

 [image] [image] [image]

sfeerreferenties: mix van gemaaide en siergrassen op een heuvellandschap.

 

 [image]

principeprofiel binnentuin, met werking van hoogteverschillen en ruimtebeleving door de heuvels
DETAIL OVERGANGEN COLLECTIEF-PRIVAAT

 

[image] een beukenhaag, die de collectieve tuin omsluit, maakt er één ruimte van.

 

[image] door alle private toegangspoorten hetzelfde te maken blijft de tuin collectief.

 

[image] zuidgeoriënteerde tuinen: een erfafscheiding van 1 meter hoge haag.

 

[image] noordgeoriënteerde tuinen: een erfafscheiding van 2 meter hoge haag.

 

[image] appartementen: een hekwerk met ervoor een meter hoge haag.

 

DETAIL OVERGANGEN COLLECTIEF-PUBLIEK

 

[image] transparant sierhekwerk geeft de collectieve tuinen status en maakt een aantrekkelijke relatie in plaats van harde scheiding

 

[image] een simpele, formele tuinpoort scheidt de collectieve en publieke ruimte. door een plaatsing direct aan de straat worden vervelende hoekjes voorkomen.

 

DETAIL TUINKAMERS

[image] door het heuvelrijke parklandschap en de hoge grassen worden plekken intiem.

 

[image] een tuinkamer is sober van ontwerp en moet ruimte bieden aan zowel verblijf, feestjes als kleinschalige recreatieve activiteiten( bv. badminton)

 

DETAIL FIETSPARKEREN

[image] fietsparkeren kan in uitstulpingen in de grasheuvels, door een harde wand waarin de fiets wordt geparkeerd valt deze niet op.

 

5.1.4 Oostlaan

 

    • Asymmetrisch profiel als reactie op twee gevels

    • Ondergeschiktheid aan het woonerf

    • Groenstructuur bindt programma´s in gevoelsmatige zin. De collectieve tuinen worden naar de straatzijde wel afgeschermd met hekwerk

 

ONTWERPPRINCIPES

 

[image] een ruimte die wordt doorsneden door assen schept een ritmiek van kruispunten

 

[image] kruispunten worden pleinen die de straat opdelen in ruimten

 

[image] de werking van de straatwanden wordt door boomstructuren versterkt en schept een asymmetrisch profiel

 

[image] de brede stoep aan de westzijde wordt beinvloed door de binnentuinen, langs de oostzijde vormt een strook van haaksparkeren en kleine bomen een buffer naar de woningen.

[image] kruisingen met erven worden ontworpen als stoep

 

[image] parkeren in een losse groenstructuur

 

 [image]

principeprofiel oostlaan, asymmetrisch met haaks parkeren

 

5.1.5 Noordstraat

 

    • Voorkeursprofiel Louisalei, te hernemen in de lus met de Fodderiestraat als typeprofiel.

    • Bomenzones voor inpassing programma´s (parkeren, afvalverzameling, fietshekjes), verlichting in trottoir.

    • Profiel nader te bepalen in functie van architecturaal ontwerp noordzijde.

 

[image] Standaard profielopbouw Antwerpen: Asfalt wegdek, langsparkeren op kassei afgewisseld met bomen met daarachter een stoep

 

 [image]

[image] principeprofiel noordstraat: een formeel profiel met allure, langsparkeren tussen de bomen (Hoboken)

 

[image] alternatief profiel ifv architectuur/parkeren, eenzijdig langsparkeren tussen grote bomen

5.1.5 Noordstraat

 

    • Voorkeursprofiel Louisalei, te hernemen in de lus met de Fodderiestraat als typeprofiel.

    • Bomenzones voor inpassing programma´s (parkeren, afvalverzameling, fietshekjes), verlichting in trottoir.

    • Profiel nader te bepalen in functie van architecturaal ontwerp noordzijde.

 

 [image]

Standaard profielopbouw Antwerpen: Asfalt wegdek, langsparkeren op kassei afgewisseld met bomen met daarachter een stoep

 

 [image]

principeprofiel noordstraat: een formeel profiel met allure, langsparkeren tussen de bomen (Hoboken)

 [image]

 [image]

alternatief profiel ifv architectuur/parkeren, eenzijdig langsparkeren tussen grote bomen

5.1.6 Spoortunnel

 

SCHETSONTWERP INFRABEL

Het ontvangen ontwerpdossier van Infrabel gaat uit van een doorgeperste betonkoker onder het spoor door, decentraal gelegen aan het Kruispunt Harold Rosherstraat. De Fronten van de tunnel verwijden zich in de vorm van een zwaluwenstaart. De betonnen geveldelen volgen daarin het profiel van de spoorberm.

 

[image] talud scanfilzijde

 

[image] talud Polderzijde

 

 [image]

projectie van de spoortunnel inplanting over de plankaart Beeldkwaliteit

[image] vooraanzicht van de tunnel

[image] lengtesnede door de tunnel
VISIE

De staat van het ontwerpdossier is al vergevorderd, wat vraagtekens oproept bij de mate waarin de beeldkwaliteit nog van invloed is. In alle hier besproken voorstellen gaan we uit van een behoud van het ontwerp van Infrabel. Enkel door toevoegingen trachten we de beoogde ruimtelijke kwaliteit te bewerkstelligen. Centraal staat de potentie om het fietspad op een grotere schaal te laten functioneren; niet enkel voor de wijk Scanfil, maar net zo goed voor Hoboken, fietsers langs de Schelde en dus de regio.

Naar aanleiding hiervan is gekozen voor een categorisering in 3 complexiteitsniveau´s, welke onafhankelijk van elkaar kunnen worden behandeld.

Allereerst kan de tunnel worden bekeken in relatie tot zijn functie als optimale ruimtelijke verbinding(positionering), verder is de tunnel als element nauw verbonden aan de sferen waartussen hij zich bevindt(vormgeving) en moet hij simpelweg gebruiksvriendelijk en veilig zijn(aankleding).

Positionering

Hangt nauw samen met 3 aspecten:

• Verkeerstechniek: veilige aansluiting op bestaand kruispunt, logische aansluiting op het fietspad

• constructie: hoogte van spoorberm ivm goed aansluitende onderdoorgang, positionering van de bovenleidingpalen

• Esthetiek: doorgaand perspectief, vloeiende aansluitingen

Discussievoorstel vanuit twee opties:

Bajonetverbinding: Positionering idem naar schetsontwerp Infrabel, naast het kruispunt en de fietspadcurve. Remt de fietser af alvorens deze het kruispunt aan de Harold Rosherstraat bereikt en maakt daarnaast de fietser op het kruispunt ondergeschikt aan de automobilist. De ongelijkwaardige aansluiting op het kruispunt maakt de inpassing van de fietser mogelijk binnen de bestaande (hooguit licht aangepaste) kruispuntconfiguratie. De bajonet in de verbinding tast zowel het perspectief als de voortgang van de fietsers aan en maakt de route daarmee minder voor de hand liggend en sociaal veilig.

Lineaire verbinding: In het verlengde van het fietspad en de Harold Rosherstraat. Sluit aan op de structuur van het Masterplan Scanfil, versterkt de beleving van de fietsroute, het perspectief en daarmee de sociale veiligheid. Vraagt om een totale herziening van het bestaande kruispunt aan de Harold Rosherstraat naar een evenwaardige behandeling van fietser en gemotoriseerd vervoer. Heeft implicaties voor de positie van de bovenleidingpalen langs het spoor en zou onderzocht moeten worden naar haalbaarheid wat betreft de hoogte van de spoorberm.

 

 

 [image]

bajonetverbinding

 

 [image]

lineaire verbinding

 

 [image]

schetsimpressie vanuit de polder

 

 [image]

schetsimpressie vanuit de polder

 

 

Vormgeving

De spoortunnel is dé plek waar de overgang van werelden het sterkst voelbaar is; van de ongepolijste natuur(polder) en industrie naar de gestileerde nieuwbouwwijk. Deze overgang kan sterker worden benadrukt (met behoud van het technische tunnelconcept) door het toepassen van een siergevel en/of fronten die de tunnel en de twee kantenbeleving accentueren. Door middel van strakke lijnen en staaltoepassingen sluit de tunnel aan bij zowel de materialen en vormentaal van woonwijk als industrie.

Aankleding

De gevels en vloeren vragen om passende verlichting en signalisering. Door een verticale gevelgeleding wordt de fietser optisch afgeremd en de ritmiek langs het fietspad in de wijk Scanfil subtiel doorgetrokken tot aan de Harold Rosherstraat. Tekstuele signalisering op of in de gevels verwijst de fietser naar diens fysieke context. Slimme toepassing van verlichting zorgt voor sociale veiligheid, een sterke nachtelijke uitstraling met een minimalistische ingreep. Een combinatie van verlichting en signalisering geniet de voorkeur. Een mogelijke toepassing van stalen damwanden voor de siergevel refereert naar de Scheldekaaien en biedt extra mogelijkheden bij de aankleding.

 

[image] Opengewerkt tunnelfront met siergevels en signalisering

 

[image] kunstzinnige combinatie van sfeer- en functionele verlichting

 

 [image]

[image] signalisatie uit beton of staal gefreesd

 

[image] ruw staal van damwanden als verwijzing naar de schelde

 

[image] Combinatie van okerkleurig staal en beton markeert de overgang

5.2 Totaal

 

5.2.1 Schetsplan

 

 [image]

5.2.2 Overgangen

 

 [image]

relaties tussen parkrand-tuin-erf en wijkverdeelstraat in een overzicht

5.3 Facetten

 

5.3.1 Hoogtelijnen

 

BESTAANDE SITUATIE

• Harde overgangen worden afgewisseld door zacht glooiende hellingen.

NIEUWE SITUATIE

• Hoogtelijnen zijn opgelost tot een vloeiende lijn ter hoogte van het fietspad, de hertoglei en de Oostlaan, tot een keerwand ter hoogte van de wadi´s.

• In de collectieve tuinen van de woonlinten wordt het hoogteverschil opgelost in trappen.

• De oostzijde van het park sluit aan op het woongebied door vlakke plateau´s ingericht als speelvelden.

• De westzijde van het park is een glooiende helling met heuvels en dalen waarvan de parkassen bepalend zijn voor de hoogten. Deze zone heeft de mogelijkheden om overschotten en tekorten in grondverzet te compenseren en bestaande gradiënten te integreren.

 

[image] referentie glooiende heuvels westzijde park

 

 [image]

bestaande situatie hoogtelijnen

 

 [image]

nieuwe situatie hoogtelijnen

 

Bovenstaand plan is nog gebaseerd op de vorige onderlegger. Dit doet echter geen afbreuk aan de principes die erin verwerkt zitten

 [image]

Getrapte hoogtewerking in erven en tuinen

5.3.2 bomen

 

    • Sterke parkcontour die met snelgroeiende boomsoort aansluit op de Boombekelaan aan de andere zijde van de spoorlijn (plataan, cat. 1)

    • Luchtige verbindingen naar de wijk begeleid door Fraxinus (cat. 2) sluiten aan bij de bestaande grote linde in het noordelijkste erf

    • Parkeren in een kleur en geurrijke mix van meerstammige prunus Avium & hoogstammige prunus rosea(cat 2. & 3)

    • Handhaving van grote bomen waar mogelijk in het park (eik, wilg, moerascypressen, plataan: Cat 1)

    • Voortzetting Acer platanoides als markering parkovergang(Cat 1&2)

    • Park voorzien van grote statige bomen (rode beuk, eik; cat 1&2)

    • Binnentuinen voorzien van transparante en felgekleurde exoten voorzien de tuinen van een frisse uitstraling met een lichte uitstraling op het park en de Oostlaan (gleditia & Amulanchier; Cat 2&3)

 

[image] solide plancontouren

[image] bloemrijk parkeren

[image] veelzijdig park

[image] uitgesproken binnentuinen

 

 [image]

5.3.2 bomen

 

5.3.3 Verlichting

 

    • Toepassing van verlichting afstemmen op boomplaatsing ten aanzien van bekabeling.

    • Straten voorzien van reguliere straatlantaarns, geschrankt ten aanzien van de bomen.

    • Open perspectieven in de erven handhaven door het toepassen van verlichting aan de gevel

    • Byzondere verlichting van de parkas door eenzijdig geplaatste ritmiek van overhangend armatuur

    • Afbakening en veilig maken van het sportcluster door het hanteren van een functioneel armatuur op 4m hoogte.

    • De spoorberm wordt door zijn alternatieve profilering voorzien van een armatuur met twee koppen. De ene zijde verlicht het fietspad sfeervol en toch functioneel, de andere zijde is een zeer functionele straatverlichting.

 

 [image]

 

6 SLOT/VERVOLG

Na bespreking met de stedelijke diensten kan dit beeldkwaliteitsplan op punt gezet worden. Nadien kan de ontwerpfase opstarten evenals de verdere uitwerking van het ruimtelijk uitvoeringsplan.