6.3.1 Deelmobiliteitsplan Zuidrand - Stad Antwerpen

Het mobiliteitsplan voor stad Antwerpen geeft per verkeerscategorie een aantal doelstellingen en aandachtspunten aan.

Voor zowel voetgangersverkeer als fietsverkeer (lokale en bovenlokale functionele routes worden klemtonen gelegd op de volgende aspecten:

  • Creëren van een samenhangend netwerk

  • Streven naar looptijdverkorting door creëren van doorsteken door binnengebieden en parken.

Voor de aanwezige verkeersaders geldt:

De Louisalei, die aan de noordzijde van het park grenst, kent verschillende functies inzake mobiliteit. Het functioneel fietsroute netwerk definieert deze straat als ‘Bovenlokale fietsroute’, route voor regionaal ontsluitend openbaar vervoer (Streekbus). Ter hoogte van het Gravenhof staat dit stuk, samen met het noordelijk deel van de Kioskplaats, ingetekend als ‘zwart punt’.

Ter hoogte van de Kioskplaats, komen verschillende functies samen zoals de stedelijk verbindende stadtram/stadlijn, de stedelijke en wijkontsluitende busverbindingen, bovenlokale, alternatieve bovenlokale en lokale fietsroutes. Ten zuidwesten bevindt zich een spoorweg met Hoboken station.