4.3 Voortraject masterplan

 

Zoals aangegeven in punten 1.1.1 en 3.3.2 is de hoek Hallershofstraat_ Turnhoutsebaan een cruciale plek in Deurne-Centrum die al te lang een braakliggende kankerplek vormt en die in het masterplan als één van de strategische te onderzoeken locaties opgenomen wordt. Het masterplan onderzocht voor de strategische plek hoek Hallershofstraat_Turnhoutsebaan verschillende ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden. Hierbij werden volgende uitgangspunten gehanteerd:

 

  • Door de Gecoro werd gevraagd aan de Rosenstraat een ‘voorkantsituatie’ te creëren.

  • De Rosenstraat krijgt over een stuk een breedte van 4m in plaats van de huidige 1,5m om alle woningen in deze straat voor de brandweer voldoende bereikbaar te houden.

  • Aan de Rosenstraat bedraagt de gewenste bouwhoogte maximaal 2 bouwlagen.

  • Aan de Hallershofstraat wordt het behoud van de publieke ruimte en de parkeerplaatsen nagestreefd.

 

Naast deze uitgangspunten grijpt het masterplan voor deze plek eveneens terug naar de oorspronkelijke doelstellingen die in de structuurschets werden opgenomen, namelijk niet alleen respect voor het kleinschalige historische weefsel maar ook voldoende aandacht voor de leefkwaliteit wat betreft licht, lucht en zichten. Dit betekent concreet een evenwichtsoefening tussen afstanden en bouwhoogten, tussen voor- en achterkanten en tussen de typologieën van de steegjes (Rozenstraat en Jan Brielstraat) en de steenweg (Turnhoutsebaan). In het ontwerpend onderzoek werd tevens gezocht naar een betere oplossing voor de huidige dubbelknikkende rooilijn langsheen de Turnhoutsebaan. Deze is immers niet alleen erg beperkend voor de architectuur van het gebouw maar creëert ook een vreemde gevelwand en publieke ruimte.

 

Uit de onderzochte scenario’s werd een scenario geselecteerd waarin met twee woningtypen wordt gewerkt. Aan de zuidwestelijke kant, langs de Turnhoutsebaan en Hallershofstraat, worden appartementen geprojecteerd. Het bouwvolume telt maximum 4 bouwlagen en accentueert de hoek. Langsheen de Rosenstraat worden grondgebonden woningen ontworpen. Hierdoor wordt de schaal en typologie van de steegwoningen gerespecteerd. Het parkeren voor bewoners gebeurt ondergronds. Het parkeren voor bezoekers gebeurt op de parkeerplaatsen die in de Hallershofstraat voorzien worden.

 

Het geselecteerde scenario past zich in de logica van de Rozenstraat in en creëert er een afwisseling tussen open en bebouwde delen. Hierdoor blijven tegelijkertijd het geborgen karakter van de Rozenstraat en de behoefte aan voldoende luchtigheid gerespecteerd.

De krachtlijnen van het geselecteerde scenario vormen de basis voor de opmaak van het RUP.

 

 

 [image]