3.1.2 A12 – Zone non Aedificandi

Onderstaande afbeelding geeft de bouwvrije zone van 30 meter langs de A12 weer. Meer specifiek geldt dat in de eerste 10 meter vanaf de gracht geen werken uitgevoerd mogen worden. In de overige 20 meter mag geen bebouwing opgetrokken worden, wel mag verharding aangebracht worden.

 

In functie van de afwikkeling van de zone voor P&R (waar mogelijks een parkeergebouw van maximaal 2700 parkeerplaatsen wordt opgericht) en de laad- en loszone van het ontwikkelingsveld voor een grootschalige detailhandel, wordt op het grafisch plan van het RUP Havana een zone voor openbare wegenis voorzien die deels gelegen is binnen de bouwvrije zone van 30 meter ten zuiden van de A12.

 

Het Koninklijk Besluit betreffende de vrije stroken langs autosnelwegen (datum 04/06/1958) stelt:

“Art. 1. De vrije stroken beslaan een breedte van dertig meter aan weerszijden van de grens van het domein van de autosnelweg. Benevens de rijbanen, de stationeerstroken en de als zodanig gerangschikte toegangswegen, omvat het domein van de autosnelweg, gans het Rijksdomein aan weerszijden van de weg, dat met het oog op de behoeften en voor de dienst van de autosnelweg is ingericht.
Art. 2. Het is verboden in die stroken te bouwen, te herbouwen of bestaande bouwwerken te verbouwen. Dat verbod geldt niet voor instandhoudings- en onderhoudswerken.
Het is verboden in die stroken onwettig opgerichte bouwwerken te handhaven.
Voorbij de tiende meter, gemeten van de grens van het domein van de autosnelweg, kan de wegbeheerder echter afwijkingen van het in het eerste lid gestelde verbod toestaan.”

 

Art. 2 van het Koninklijk Besluit betreffende de vrije stroken langs autosnelwegen van 1958 laat toe aan de wegbeheerder een afwijking te vragen op het verbod om in de vrije stroken van dertig meter aan weerszijden van de grens van het domein van de autosnelweg  te bouwen, te herbouwen of bestaande bouwwerken te verbouwen.

 

 [image]

Figuur 26 I Zone non aedificandi langs A12