Het dossier van de Oosterweelverbinding heeft een lange voorgeschiedenis. In 2005 werd het Masterplan Mobiliteit Antwerpen met een hele reeks infrastructuurpojecten voor weg, water en openbaar vervoer goedgekeurd om de mobiliteitsproblemen in en rond Antwerpen aan te pakken. Eén van de maatregelen hierin was de keuze voor de noordelijke sluiting van de Ring (R1) via een tracé met het zogenaamde “Lange Wapper”-viaduct. Om dit project juridisch mogelijk te maken werd het gewestelijk RUP Oosterweelverbinding opgemaakt, dat op 16/6/2006 definitief werd vastgesteld.
Het Gewestelijk RUP Oosterweel wijzigt de Zone voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut uit het gewestplan naar Groengebied. Tevens wordt het Speelbos gewijzigd naar Groengebied. Het Sint- Annabos krijgt de bestemming "Werfzone naar aanleiding van de Oosterweelverbinding"
![i_RUP_11002_214_10007_00001_200157.png [image]](i_RUP_11002_214_10007_00001_200157.png)
In de loop van het proces was evenwel weerstand gerezen tegen het project .Op 18/10/2009 werd een volksraadpleging georganiseerd in de stad Antwerpen, waarin een meerderheid zich tegen dit project uitsprak.
In 2010 werd het Masterplan 2020 goedgekeurd. Het Masterplan 2020 is een uitbreiding van het in 2005 goedgekeurde Masterplan Mobiliteit Antwerpen. Uitgaande van dit masterplan en een technisch en financieel onderzoek besliste de Vlaamse regering op 29/9/2010 om de sluiting van de Antwerpse ring te realiseren onder de vorm van een tunnel i.p.v. onder de vorm van een viaduct, zoals voorzien in het geldend GRUP. Hierdoor is de Oosterweel-verbinding technisch niet meer realiseerbaar binnen de grenzen van het bestaande GRUP, en moet dit GRUP aangepast worden. Conform de plan-MER-wetgeving vereist deze wijziging van het GRUP de opmaak van een nieuw plan-MER.
De eerste stap in deze plan-MER-procedure is de opmaak van een kennisgeving. Deze kennisgeving werd gedurende 30 dagen van 16 november tot en met 16 december 2011 ter inzage gelegd.
|