2.1.1 Het Gewestplan (goedgekeurd d.d. 3/10/1979)
Bijlage 4 - Gewestplan
De bestemmingen die in het gewestplan aan het studiegebied ‘Kwade Velden’ gegeven worden, zijn:
-
woongebied*: vanuit Merksem tot aan de noordzijde van de Ijsvogelstraat, de Adelaarsstraat en de Michiel de Craenestraat. Binnen deze zone zijn nog aan te snijden gebieden aanwezig.
-
agrarisch gebied*: tussen Ijsvogelstraat - de Adelaarsstraat - Michiel de Craenestraat, de E19 en het Fort;
-
buffergebied*: ten zuiden van de verkeerswisselaar tussen E19 en de Ijsvogelstraat;
-
aanvullend voorschrift*: gebied gelegen ten zuiden van de reservatiestrook waarvoor geldt: “in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van de A102 tussen Merksem en Womelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem, is het maximale aantal verdiepingen beperkt tot 3, het maximale aantal bouw- of woonlagen tot 4 en mag de verhouding vloer-grond niet meer dan 2 bedragen. Via de opmaak van een bijzonder plan van aanleg kan eveneens een hoger aantal verdiepingen, bouw- of woonlagen en / of een hogere verhouding vloer-grond toegelaten worden”;
-
reservatiegebied*: ten oosten van verkeerswisselaar richting Bredabaan;
-
parkgebied: watergracht rond het Fort;
-
gebied voor dagrecreatie: ten noorden (volkstuintjes) en ten oosten (Fort) van Zwaantjeslei;
-
gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut: ten oosten van Zwaantjeslei (kerkhof en verzorgingsinstelling);
-
woongebied met landelijk karakter: langsheen de Laaglandlaan.
* = bestemming binnen plangebied
2.1.2 Plannen van aanleg
In het gebied zijn geen apa’s of bpa’s van kracht. Het voorontwerp GRUP voor de 2de spoorontsluiting is wel in opmaak.
Voorontwerp Gewestelijk Ruimtelijk uitvoeringsplan voor de 2e spoortoegang voor de zeehaven van Antwerpen
De 2e spoorontsluiting voor de Antwerpse haven omvat de aanleg van een nieuwe, dubbelsporige spoorlijn tussen het vormingsstation Antwerpen Noord en de aansluiting met de bestaande spoorlijn 16 (Lier – Aarschot). Het spoortracé loopt langs de rand van het noordelijke gelegen stadsdeel Ekeren en wordt geleid in een smalle onbebouwde strook die verschillende Antwerpse stadsdelen scheidt. Deze strook is deels een restant van de 19e eeuwse militaire verdedigingsgordel, deels een reservatiestrook voor de mogelijke aanleg van de autosnelweg A102 omheen Antwerpen.
Naast algemene doelstellingen wordt ook ingezoomd per deelruimte. Zo is het volgende van belang voor het studiegebied van BPA Kwade Velden:
![i_BPA_11002_224_70006_00002_200035.jpg [image]](i_BPA_11002_224_70006_00002_200035.jpg)
Concept ‘Groene stadsrand’: spoorweg als hefboom voor de realisatie van parkachtige stadsrand door verbinding van groengebieden. Een netwerk van voet- en fietspaden verbindt deze parkstructuur met omliggende woonwijken en functies.
Visie: de spoorlijn scheidt Antwerpen en de stadsrand en geeft de mogelijkheid de ongestructureerde en weinig samenhangende ruimten te verbinden tot een volwaardige stedelijke parkrand met een belangrijke ecologische en recreatieve verbindingsfunctie.
Doelstelling: een parkachtige ecologische verbinding wordt gecreëerd. Door het transformeren van restgebieden tot een samenhangend gebied wordt de ruimte herkenbaar en beleefbaar. Langsheen het te creëren randpark worden de grote groenstructuren verbonden. Antwerpen wordt afgebakend en ruimtelijk gescheiden van de stadsrand.
|